Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Roland o Ingegerd - 14 december 2017 11:30

Igår firade vi Lucia på rätt dag. Det ska ju vara lussekatter men det är lite marigt att hitta här så det fick bli semlor istället. Semlor hör ju egentligen inte till Lucia men det var gott (och trevligt) i alla fall.

Idag packar vi och går runt för att ta adjö avall goda vänner härnere. Den här sejouren har nu varit i drygt sju veckor men allt har en ände som det så vackert heter. I morgon flyger vi till Kallhäll och firar jul och nyår i Sverige. Åt vilket håll nästa resa går, det vet vi inte men någonstans lär det bli och då kanske  bloggen vaknar till liv igen. God Jul o Gott Nytt År till alla följare.

Av Roland o Ingegerd - 11 december 2017 09:44

Den traditionella luciafesten gick av stapeln igår. Lokalen är upptagen den 13/12 så det fick bli den 10/12 istället. Drygt 100 svenskar samlades i "Socialen" där vi bjöds på glögg, underhållning, luciatåg, allsång och frågesporter. Den fantastiska luciakommitén har lyckats igen. Som avslutning lottades det ut priser som de lokala företagen hade sponsrat med.

Av Roland o Ingegerd - 7 december 2017 14:37

På måndagen blir det en tur till Aledo och Jesus-statyn utanför Totana med våra svenska gäster.

Det finns ett kloster i närheten som heter S:ta Eulalia (inte att förväxla med Åsa-Nisses fru) där vi denna gången hade turen att kyrkan var öppen. Den har ett fantastiskt tak av trä, tyvärr lite svårt att få en bra bild på det. Dessutom är hela kyrkan full av väggmålningar.

Tisdagen ägnas åt Cartagena och kanonerna uppe på Cabo Tinoso. Vi går runt i Cartagena några timmar och njuter av vädret och stadens historia. I hamnen ligger en replik av ett gammalt segelfartyg och det går att följa med på kortare seglatser , i mitten på December skall hon segla från Cartagena från Malaga.

På hemvägen åker vi upp till ett gammalt fort på Cabo Tinoso utanför La Azohía. Där finns en befästning som byggdes på 1930-talet , Bateria de Castillitos, kanonerna är engelska av märket Vickers-Armstrong model 1926och har en diameter på 15 " (38,1 cm).

Utsikten ut över Medelhavet och den längst ute på udden belägna radarstationen går inte av för hackor

Veckans rundturer avslutas med en tur till Águilas och en trappa där som är berömd. En järnvägstjänsteman ägnade 12 år av sitt liv efter pensionen till att bygga en trappa av mosaik. Trappan är kompletterad med soffor, lyktstolpar och lite dekorationer på huset som ligger i anslutning till trappan.

Efter det besöker vi borgen i Águilas, den ligger högt upp och när vi lyckats ta oss upp till hissen som vi tänkte åka sista biten med så upptäcker vi att den är avstängd. Det blir alltså till att gå den sista biten i trappor och det känns i benen när vi är uppe. Utsikten över staden är helt otrolig.

Besöket av slutas med en tapas nere vid hamnen och sedan bär det av hem till Bolnuevo.

Av Roland o Ingegerd - 3 december 2017 20:18

Den här veckan har i princip varit som den förra, det har varit några ost och vinträffar hos oss med några fler av våra vänner härnere. Temperaturen har krypit ner några grader och nätter och morgnar är lite kyliga men så fort solen kommer blir det ganska skönt. Tyvärr har vi fått både regn och blåst nu i några dagar men det ska bli bättre sägs det i prognosen.

I söndags kom vår gamla husbil med sina nya ägare, Monicka och Jörgen, hit till Bolnuevo och skall stanna i två veckor innan de åker vidare. Vi hr inte hunnit göra så mycket tillsammans med dem ännu eftersom vi haft några fester inplanerade sedan tidigare men idag var vi på Blues House och lyssnade på lite musik och åt en bit.

Efter det bjöds vi på lite glögg och tilltugg i husbilen, det är ju 1:a Advent idag. Måndag,tisdag och onsdag har vi hyrt en bil så då ska vi fara runt  i närområdet och titta på lite sevärdheter.

Av Roland o Ingegerd - 25 november 2017 12:04

Så har det gått en vecka sedan sist. Det har egentligen inte hänt så mycket mer än att vi har haft några av våra vänner hos oss. Som vanligt är det väldigt trevligt att sitta ner och prata och umgås över lite vin och ost.

Av Roland o Ingegerd - 19 november 2017 17:02

Då var det dags för "Madonnans återkomst" En drygt 400-årig tradition som får 30000 -50000 människor att komma till Bolnuevo denna helg varje år. För den som är intresserad finns denna länk:   http://www.regmurcia.com/servlet/s.Sl?sit=a,55,c,369,m,1218&r=ReP-3905-DETALLE_REPORTAJESPADRE

Som vanligt åtföljs Madonnan av ett stort antal människor till fots och till häst.

Av Roland o Ingegerd - 18 november 2017 10:13

I går åkte 16 glada pensionärer till en gammal gruva i La Unión utanför Cartagéna. Gruvområdet är 2000 år gammalt och består av flera gruvor och en av dem har man gjort till museigruva. Så sent som 1990 var gruvan i drift men sedan stoppade man den eftersom lönsamheten uteblev. Man bröt i första hand svavelkis eller pyrit som det också kallas, silver, tenn och alun bröts också. Vi fick en guidad tur på närmare två timmar inne i gruvan och det var mycket intressant.

Längst ner i gruvan (nivå 4) finns en liten sjö där vattnet från berget samlas. Med tanke på de mineraler och annat som finns i berget är inte vattnet särskilt hälsosamt. Om jag inte missförstod guiden så var pH-värdet på vattnet 2,8. Surt sa räven. Tyvärr var det lite svårt att få en bra bild.

Utanför själva gruvan finns det ett antal anläggningar där malmen tvättades för att skilja mineralerna från

det  brutna berget. Allt detta arbete skedde till stor del manuellt.

Efter detta åker vi till Torreciega, ett köpcenter utanför Cartagéna, och lunchar på en restaurang där man äter och dricker så mycket man vill för ungefär 10€ . En trevlig avslutning på en trevlig och intressant dag.

Av Roland o Ingegerd - 15 november 2017 11:29

Som brukligt är åker vi till La Siena i Mazarrón någon eller några gånger under säsongen och äter på en typisk arbetarrestaurang. Igår var det dags igen. På morgonen tar damerna bussen från Bolnuevo och tar en liten shoppingrunda i Mazarrón  innan herrarna ansluter med en senare buss och vi träffas i restaurangens bar.

34 glada svenskar avnjuter sedan en 3-rätters med kaffe o avéc till det facila priset av 11 € pp. Dryck ingår. Efter detta går vi till busshållplatsen för att åka hem, turligt nog finns det ett litet vattenhål där så väntetiden fram till bussen kommer känns inte alltför lång. Dagen avslutas för vår del med några goda vänner på vår stugveranda.