Av Roland o Ingegerd - 24 maj 2016 18:03

Jag börjar med att uppdatera förra inlägget med några bilder från Lidköping och Sätila.

På lördagen när vi landat i Kiel åker vi och handlar lite. Det är dumt att ha för mycket i kylskåpet under båtresan eftersom man inte kan ansluta till el på båten och gasolen måste vara avstängd och det betyder att kylen inte går under den tiden. Efter att ha handlat åker vi till ställplatsen i Schacht-Audorf och träffar ett annat övervintrarpar på hemväg från Spanien. Det blir ett trevligt återseende med mycket prat samtidigt som vi tittar på båtarna som passerar på Nordostsee-kanal.

En god wienerscnitzel på  ett gasthaus i byn avnjuts innan vi avslutar dagen med en pratstund vid kanalkanten i den varma och sköna kvällen. Vi lämnar ställplatsen på söndagen och drar oss söderut genom Hamburg mot Hannover. Det är ganska skönt att passera Hamburg på en söndag eftersom de flesta långtradarna står stilla på helgen och trafiken blir naturligtvis betydligt lugnare då. I Steinshude utanför Hannover finns en ställplats för ett hundratal husbilar och där stannar vi för natten. En promenad till byn för att fylla på kassan med kontanter och en skön stund utomhus hinner vi med innan regnet kommer. Ett rejält åskväder kommer under kvällen så det får oss att fly inomhus. Det är en blandad samling av husbilar som står här men en sticker verkligen ut, en riktigt gammal men väl underhållen och uppiffad husbil som dessutom har en husvagn i samma stil efter sig.

Sådant är kul att se. Från Steinshude åker vi till ställplats väster om Kassel, Waldeck. En ganska nybyggd (tror jag) ställplats i tre etage. Det finns ett fjärde etage också, längst ner, men det verkar mera som en reservplats när de andra är fulla. En restaurang högst upp och servicehus med fina toaletter och duschar finns det också. Kanonutsikt över en sjö som heter Edersee och till den utsikten avnjuts middagen under bar himmel.

Nästa etapp går till Kitzingen, ca 20 mil i hällande regn.  Vi parkerar med nosen mot floden Main och det passerar en pråm då och då. Förhoppningsvis blir vädret bättre eftersom himlen ljusnar lite även om det fortfarande är helt molntäckt.

Av Roland o Ingegerd - 20 maj 2016 08:27

Nu är det dags att ut och åka igen. Svenska Dethleffsklubben har fått en inbjudan (tillsammans med andra Dethleffsklubbar i Europa) till en träff nere i Sydtyskland. Träffen är i Isny där Dethleffsfabriken ligger och det är 28 bilar från Sverige som åker dit. På vägen till färjan Gbg - Kiel som vi ska åka med ikväll har vi hälsat på goda vänner från Bolnuevo i Partille och i Sätila. De från Sätila skall också till Isny och vi skall göra sällskap på vägen dit.

I morgon när vi kommit till Kiel ska vi träffa andra vänner från Bolnuevo som är på väg hem till Sverige och vi kommer att mötas en bit utanför Kiel där de inväntar sin hemresa. Vi ska försöka uppdatera bloggen efterhand men som vanligt blir det beroende på tillgången till Internet.

Av Roland o Ingegerd - 10 april 2016 10:27

Här kommer sent om sider en uppdatering av våra förehavanden. Vi är hemma i Sverige sedan i onsdags och har ägnat oss åt att tömma bilen på det mesta och lite annat som hör till när man har landat efter sådan här resa. Nu har det i alla fall blivit tid över till bloggandet.

Efter att ha lämnat Calais har det varit lite dåligt med internet-tillgång så därför har bloggen legat nere. Nåväl, vi lämnar Calais på morgonen den 30/3 och åker österut. Vi hamnar utanför Eindhoven på en jättefin camping. Den hade t.o.m särskilda platser för husbilar. Nästa stopp blir Obelink, man kan bara inte passera Winterswijk utan att stanna och handla. Efter att ha förbrukat ett visst antal Euros där så siktar vi in oss på Greven. Vi har tänkt oss att för en gångs skull vara där när restaurangen är öppen så vi får smaka deras berömda wienerschnitzel. Det var ganska blött där och många platser var stängda, även några längst fram mot kanalen så vi fick snällt ställa oss i de bakre regionerna. På fredagsmorgonen skymtade jag ställplatsvärden när han tog bort några av avspärrningarna och skyndade mig att kolla om jag fick flytta fram till kanalen och det gick bra.

Vädret var jättefint på eftermiddagen och vi sitter där och njuter av utsikten över pråmarna som passerar när det helt plötsligt dyker det upp ett par bekanta ansikten, återigen har ett övervintrarpar från Bolnuevo stannat där vi är och det var samma par som vi stötte ihop med i Nantes. Efter att ha ätit den berömda schnitzeln (den var verkligen fin) bjuds vi kaffe hos det andra paret och några kvällstimmar försvinner fort. Vi tycker att det känns så bra i Greven att beslutar oss för att stanna en natt till så det blir totalt tre nätter där. Från Greven tar vi oss till Bremervörde, en lite tråkig ställplats men vi ska ju bara sova så det gör inte så mycket. Ställplatsen ligger i anslutning till en liten sjö med park och några enkla anläggningar för lek och spel. Några konstverk finns det också i parken.

I efterhand ser vi att vi skulle åkt till Bremerhaven istället, den ställplatsen ligger alldeles intill en sluss så där hade det säkert funnits mer att titta på. Nästa stopp blir Schacht-Audorf, en ställplats strax utanför Rendsburg. Den ställplatsen ligger alldeles bredvid Kiel-kanalen och  båtarna som passerar där är betydligt större än de som passerar Greven. Två små färjor pilar fram och tillbaka över kanalen hela tiden så det kan bli ganska trångt, det ser värre ut på bilden än det är i verkligheten.

Där finns det Wi-Fi och vi jublar, en gratis testperiod på 10 minuter och vi ser att det fungerar bra. Vi bestämmer oss för att köpa ett dygns tillgång till Internet. Det var bara ett litet problem, för att få ett SMS med inloggningskoden så måste man uppge ett mobiltelefonnummer. Det var i och för sig inget problem, problemet var att bara tyska mobiltelefonnummer godkändes och något sådant hade vi ju inte. Eftersom hemsidan också finns i en engelsk version så tror man ju att även utländska turister ska få njuta av cyber-världen, men ”Icke sa´ Nicke”. I Rendsburg finns det en s.k Schwebefähre, en gondol som hänger i vajrar under en vagn som i sin tur går på en balkkonstruktion högt uppe i luften över en flod. Den ska vi titta på har vi tänkt, det var bara det att just nu håller man på att renovera så det hela var nedmonterat och då finns det ju inte mycket att titta på.

Nästa morgon är den sista innan vi anträder färden mot Sverige och hemmet. Vi stannar och handlar lite på vägen till Kiel och räknar med att ta en promenad i staden när vi parkerat vid färjan men där ville vädergudarna annat. I princip hela eftermiddagen regnade det så det blev att sitta i bilen och kura. Natten tillbringas på ”Stena Scandinavica” och vi vaknar till ett regnigt Göteborg.  Resan upp till Kallhäll var inte roligare den, ett konsekvent regnande från Gbg till Stockholm. Nu har vi landat hemma och kommer att så vara fram till mitten av maj då vi åker till södra Tyskland och tillbaka upp via Skåne och Blekinge men det är en annan resa och den tar vi då. I och med detta inlägg kommer bloggen att ligga nere till dess vi gör något som kommer vara värt att skriva om.

Av Roland o Ingegerd - 28 mars 2016 19:35

Då börjar påskfirandet i England lida mot sitt slut. I morgon bitti lämnar vi Bournemouth för att ta färjan Dover - Calais. I Calais tänker vi övernatta och sedan kör vi i sakta mak mot Kiel där färjan till Gbg går 5/4. Vi har haft några trevliga dagar i B-mouth med barn o barnbarn, Oceanariet fick ett besök och där tittade vi på matning av hajar och pingviner.

En tur i karusellen utanför blev det också.

På påskaftonen regnar det så då åker vi in till grannstaden Poole där det finns ett lekcentrum med klätterställningar och rutschkanor och mycket annat. På påskdagen var det äggjakt hemma hos mormor tillsammans med kusinen, tyvärr var det alldeles för blött och lerigt i trädgården efter allt regnande så det fick bli inomhus istället .

Vädret har som sagt inte varit det bästa, i går haglade det på dagen så marken utanför bilen var alldeles vit och i natt stormade det rejält. De grannar som inte tog ner sina förtält i går kväll fick köpa nya tält idag.

Av Roland o Ingegerd - 22 mars 2016 20:00

Idag har vi i alla fall tur med vädret. Solen skiner och det gör att temperaturen blir behaglig. Vi åker in mot staden och hittar en p-plats för husbilar i hamnen, alldeles bredvid ”Cité de la Mer”. Det är en anläggning med anknytning till havet och havsdjupen. Man får en fiktiv resa ner till botten av haven och vad som finns därnere. Det är upplagt som en expedition där man är deltagare och måste därför genomgå vissa ”tester” innan man får ta plats i en ”kapsel” . Det är egentligen en simulator och man får se en film samtidigt som ”kapseln” ruskar, hoppar och gungar. Det är nog roligare för barn än för pensionärer men filmen var intressant. I en annan byggnad har man en utställning om ”Titanic” med diverse interiörer från fartyget och lite uppgifter om det tragiska som hände henne.  Ett akvarium finns i nästa byggnad, i kombination med levande fiskar av alla de slag visar man dykarutrustning från olika tidsepoker. Vi kan faktiskt lägga ett ytterligare u-båtsbesök till listan över sådana. I en docka utanför akvariet ligger en fransk atomubåt upplagd och det var en helt annan upplevelse att se den från insidan. I och med att den är i undervattensläge så långa perioder så måste syre och sötvatten utvinnas ur havet och de anläggningarna var imponerande. Interiören var överhuvudtaget mycket trevligare än  i de andra ubåtarna vi sett även om det var relativt trångt i denna också. Tyvärr var det fotoförbud överallt så några bilder blir det inte. På kvällen lämnar vi Frankrike och transporteras med färja till Poole i England. Sist vi kom den vägen till England så var tullkontrollen ganska omfattande, man gick t.o.m in i bilen och letade efter illegala invandrare. Med tanke på världsläget befarade vi en rigorös och tidskrävande tullkontroll den här gången men vi bedrog oss. Vi fick visa passen och sedan var det bara att åka vidare till campingplatsen där vi ska stå medan vi firar påsk med barn o barnbarn.

Av Roland o Ingegerd - 20 mars 2016 22:30

Efter att ha ätit frukost åker vi in till St Malo. Lite trångt på vissa ställen och att parkera centralt är marigt så vi smyger runt och tittar från bilen istället. Det är som synes lågvatten och båtarna står på botten, ägaren till den gröna båten har varit förutseende och monterat en stötta på var sida om båten så att den inte skall trilla omkull. Klurigt värre.

Samtidigt blåser det små elaka gubbar med horn och bockfot och det inbjuder inte direkt till någon utflykt till fots. Det får räcka med gårdagens genomblåsning. På måndagskvällen går färjan till England och vi åker till Cherbourg för att leta upp en camping att stå på sista natten på fastlandet. Vi hittar en camping på nätet men på vägen dit ser vi en annan camping som är öppen och betydligt närmare staden och där stannar vi. I morgon hoppas vi kunna se lite av Cherbourg innan färjan går 18.30 , förra gången vi hade tänkt göra det blåste det nästan storm samtidigt som det kom snöblandat regn på tvären och det fick oss att sitta kvar i bilen.

Av Roland o Ingegerd - 19 mars 2016 23:00

Le Conquet, så heter den lilla staden långt ut på Bretagne som vi besöker idag. Jag vet inte om det är längst västerut på Bretagnes och Frankrikes fastland men långt ut är det. En mysig liten stad med smala gator, låga hus och en liten hamn där man ser ut över Atlanten och några små öar utanför kusten. Kapten Krok visade också upp sig.

Det blåste rejält så vi var riktigt nedkylda efter en timslång promenad men det var det värt. Rester av den s.k Atlantvallen syntes också längs kustlinjen.

Efter denna utflykt vänder vi österut och stannar på en ställplats i närheten av St Malo, La Vivier sur-Mer.   I morgon skall vi titta till St Malo om det går att komma i närheten med husbilen.

Av Roland o Ingegerd - 19 mars 2016 07:29

Vi har hört talas om ett museum i Saint-Nazaire som handlar om u-båtar och en u-båtshamn från WW2 och åker mot S-N från Nantes. Dåligt med skyltar gör att vi hamnar i grannstaden som också har ett marinmuseum i anslutning till ett fort från krigstiden. Naturligtvis är det stängt (öppnar i april) men vi tar en promenad runt och får se denna skapelse i strandkanten.

Det kan man kalla monster. När vi kommit runt träffar vi några trädgårdsarbetare och frågar dem om u-båtsmuseet och får en vägbeskrivning. Tillbaks till S-N och ut mot hamnen var det och vi kommer nästan direkt rätt. Inne i en u-båtshangar ligger det en u-båt och vi trodde naturligtvis att den skulle vara från WW2 och gärna tysk. Men icke, det var en något modernare fransk u-båt som låg där. Man fick gå igenom den och se hur det ser ut inne i en u-båt. Nu är det så att vi har gjort detta i u-båtar från Ryssland, England och Sverige tidigare och konstaterar att skillnaden mellan västerländska u-båtar är ganska liten men jämfört med den ryska så är det natt och dag. Oavsett varifrån u-båten kommer så är det trångt och eländigt där inne och hur det skulle vara med all besättning och i undervattensläge kan man bara föreställa sig. Det kan inte vara någon dans på rosor. Vi lämnar    S-N och tycker u-båtsmuseet var något överreklamerat men vi fick ju se ett monster så helt i onödan var ju inte utflykten. Mot Brest går färden sedan och i morgon tänkte vi ta oss ut till Frankrikes västligaste delar innan vi vänder tillbaka österut.